Saturday, May 18, 2013

| Busuk hati | dengki | fitnah memfitnah | lembu cucuk hidung |

salam readers yang kacak, cantik molek dan sebagainya.tibe-tibe nak update post yang rasanya semua dah tahu berdasarkan title aku yang agak panjang macam soalan esei tu. hiks~ membebel plak  agak2, apa yang aku nak cakap berdasarkan title post aku tu? korang baca je lah ek. tapi amaran keras... diharap tak de sape yang terasa dengan post kali ni. :)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
aku tk thu macam mana nak cakap, tapi berdasarkan pengalaman yang selama sehari tu, mcm2 aku belajar dan macam2 benda yang aku tk thu , aku jadik tahu . haha . pernah dengar tak busuk hati ?

Ada orang cakap, “Bau busuk bangkai binatang kita boleh hidu, bau busuk hati manusia, susah kita nak hidu.” dari penyataan tersebut boleh kita simpulkan, untuk mengenal manusia berhati busuk adalah amat sukar, namun dengan pengalaman hidup, ianya tidak mustahil.

jadik boleh simpulkan tak orang busuk hati ni macam mana? maafkan aku . tapi sesungguhnya memang jelas dan nyata budak rumah aku yang konon nampak baik tapi sebenarnya ? ada udang di sebalik sos . bukan aku nak bukak aib orang , sama sekali tidak , tetapi bila memikirkan rancangan busuk yang dia buat , harus ke aku dengan budak bilik aku nak berdiam diri ? okey aku nak tanya , kau dapat apa kau busuk hati dengan orang ? mungkin orang akan banyak sokong kau tapi trust me , tak semua orang yang sokong kau tu suka dengan kau and never and never mereka akan tetap dibelakang kau . silap2 dorang sama busuk macam kau . sorry to say ! bukan nak cakap apalah , aku respect semua budak rumah aku kot . bergurau setakat gitu2 je , tapi yang aku tk boleh terima , macam mana hati dorang tu nak menilai orang . yep , serius , aku langsung tk kenal dorang , kenal dalam sem ni lah , tapi tk thu plak , disebalik putih , terdapat plak tompok2 hitam . hahaha .

bukan nak cakap aku ni baik nauzubillah , tapi tahu tk orang akan judge kita macam mana ? kau guna orang tengah , kau mempergunakan orang dengan niat busuk kau tu , apa ni , apa ni ? macam tu kau cakap kau guna cara matang . macam tu ke kau nak cakap kau tu dah dewasa dan macam tu ke cara kau nak suruh aku pergi dekat kau untuk mintk maaf sebab aku lagi kecik daripada kau ? kau belajar mana ? hadis mana kau ikut ? setakat tua stahun jagung dari aku , sikit pun aku tk heran . aku kurang ajar ? go on . 

BILA BILA MASA JE AKU BOLEH HARAMKAN APA YANG KAU MAKAN , ya allah , kau sape nak tentukan halal haram ? kau sape nak menghukum manusia dan kau sape nak cakap kau tu dh terlalu besar ? e yerks , makan minum pun mak ayah tanggung berlagak giler kau eh . kau rasa , dengan keje part time kau memfitnah orang tu , kau dh cukup bahagia ke . dapat duit berjuta ke macai ? *nampak tk aku bengang* kau meh sini , biar aku ajar kau ape itu fitnah ? kau tahu tk fitnah tu apa ? nanti aku gtau eh . haha .  yang aku tak tahan si lembu cucuk hidung tu . tak guna belajar tinggi2 tapi macam lembu kena cucuk hidung . lebih baik kau bagi note 1 tu dekat mak ayah kau ke , adik kau ,, sampai orng salah tafsir hubungan bongok korang tu . got it ? haha .

so kepada akk2 yang bajet akk sangat tu . bukak lah mata eh . jangan jadik BUSUK HATI , DENGKI MENDENGKI , FITNAH MEMFITNAH , DAN YANG MACAM LEMBU CUCUK HIDUNG TU . JANGAN INGAT AWAK TU HEBAT SANGAT , JANGAN INGAT ORANG SENTIASA NAK MENJUNGJUNG AWAK . KAT LUAR TU NTH BERAPA RAMAI LAGI NTH YANG TAK SUKA DENGAN AWAK . INGATLAH KAK OI . TK MENJAMIN KEBAHAGIAAN PUN KALAU ADA SIFAT-SIFAT YANG MACAM NI. :)

Satu sikap yang merosakkan sesuatu kebahagiaan umat Islam ialah 'suka membawa mulut', mereka-reka serta menambah cerita buruk, malah melaga-lagakan orang sehingga kisah yang pendek menjadi panjang. Ia juga disebut menabur FITNAH iaitu menceritakan keburukan orang kepada individu tertentu dengan tujuan menimbulkan kebencian dan permusuhan terhadapnya.

aku mintak maaf jika ada yang terasa , tapi ingat kan diri sendiri , tk semua orang kita boleh percaya . biarlah kawan dengan orang bodoh , orang gila , sebab diorang lagi tahu menghargai sebuah hubungan tu macam mana . sebagai manusia , kita mesti nak hidup kita sentiasa elok dan tiada masalah apa2 . so , try to move on . and ignore je lah perangai bebudk mcm tu . BITCH ! 

*cun kan ? :)*


No comments:

Post a Comment